Remont zabytku? Właścicielu, postaraj się o dotację!
Do 31 marca 2025 r. właściciele zabytków lub wspólnoty mieszkaniowe mogą starać się o dotację na ten cel z budżetu gminy.
Zgodnie z postanowieniami uchwały nr XXXVI/217/2021 Rady Miejskiej w Nowym Miasteczku z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie ustalenia zasad i trybu udzielania dotacji celowej z budżetu gminy na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków położonych na terenie gminy Nowe Miasteczko (ze zmianami) do 31 marca 2025 r. osoby fizyczne lub inne podmioty (np. wspólnoty mieszkaniowe) posiadające tytuł prawny do zabytku wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w gminnej ewidencji zabytków położonych na terenie gminy Nowe Miasteczko mogą składać wnioski o dotację na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku.
Na co konkretnie?
Dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane może obejmować nakłady konieczne na:
1) sporządzenie ekspertyz technicznych i konserwatorskich,
2) przeprowadzenie badań konserwatorskich lub architektonicznych,
3) wykonanie dokumentacji konserwatorskiej,
4) opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich,
5) wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami Prawa budowlanego,
6) sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz,
7) zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku,
8) stabilizację konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenie w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku,
9) odnowienie lub uzupełnienie tynków i okładzin architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego zabytku kolorystyki,
10) odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku, jeżeli odtworzenie to nie przekracza 50% oryginalnej substancji tej przynależności,
11) odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, zewnętrznych odrzwi i drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych,
12) modernizację instalacji elektrycznej w zabytkach drewnianych lub w zabytkach, które posiadają oryginalne, wykonane z drewna części składowe i przynależności,
13) wykonanie izolacji przeciwwilgociowej,
14) uzupełnienie narysów ziemnych dzieł architektury obronnej oraz zabytków archeologicznych nieruchomych o własnych formach krajobrazowych,
15) działania zmierzające do wyeksponowania istniejących, oryginalnych elementów zabytkowego układu parku lub ogrodu,
16) zakup materiałów konserwatorskich i budowlanych, niezbędnych do wykonania prac i robót przy zabytku wpisanym do rejestru,
17) zakup i montaż instalacji przeciwwłamaniowej oraz przeciwpożarowej i odgromowej.
Preferuje się prace kompleksowe, możliwe do realizacji w ciągu jednego roku
Jak dużo?
Dotacja może być udzielona w wysokości do 50% nakładów koniecznych do wykonania prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku, a o jej przyznaniu decyduje Rada Miejska w Nowym Miasteczku – po otrzymaniu rekomendacji komisji powołanej przez Burmistrza Gminy i Miasta Nowe Miasteczko.
Wysokość przyznanej dotacji może być niższa od wnioskowanej.
Co trzeba zrobić?
Warunkiem udzielenia dotacji jest złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku do Burmistrza Gminy i Miasta Nowe Miasteczko. Wzór wniosku o udzielenie dotacji znajduje się na dole strony.
Co potem?
Złożone wnioski opiniuje komisja powołana przez Burmistrza Gminy i Miasta Nowe Miasteczko. Każdy wniosek jest oceniany indywidualnie. Wyniki prac komisji przedkładane są Radzie Miejskiej.
Rada Miejska może przyznać dotację więcej niż jednemu Wnioskodawcy. Może się tak stać w momencie, gdy wysokość przyznanych dotacji nie przekroczy kwoty zaplanowanej na ten cel w budżecie na dany rok budżetowy.
O przyznaniu dotacji decyduje Rada Miejska w Nowym Miasteczku w drodze odrębnej uchwały. W uchwale tej określa się nazwę podmiotu otrzymującego dotację, wykaz prac konserwatorskich lub robót budowlanych, na wykonanie których przyznano dotację oraz kwotę przyznanej dotacji.
Wnioskodawcy, którym na mocy uchwały Rady Miejskiej w Nowym Miasteczku przyznano dotację, zostaną pisemnie poinformowani o tej decyzji w ciągu 14 dni od daty jej podjęcia.
Załączniki złożone wraz z wnioskiem, któremu Rada Miejska w Nowym Miasteczku nie przyznała dotacji, a także pismo z informacją o jej nieprzyznaniu zostaną odesłane Wnioskodawcy.
Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji!
W szczególnych przypadkach o dotację celowa na remont zabytku można się starać także w ciągu roku, poza terminem ogłoszonego naboru. Jest to możliwe wówczas, gdy:
1. w budzecie gminy na dany rok budżetowy pozostaną środki finansowe przeznaczone na udzielenie dotacji do remontu zabytku,
2. wnioskodawca spełni przesłanki wynikające z § 5 ust. 5 wspomnianej wyżej uchwały.